تاریخ انتشار: چهارشنبه 1403/04/20 - 09:03
کد خبر: 510362

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

رفع سوداگری در انتظار اجرای قوانین/ از دولتمرد تا آمدیم بالای سرتان

رفع سوداگری در انتظار اجرای قوانین/ از دولتمرد تا آمدیم بالای سرتان

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌‌ها جدال روحانی و خاتمی بر سر گرفتن سهم پست‌های دولت و توسعه مسکن و مایل نبودن آمریکا به از سر گرفتن مذاکرات هسته‌ای با ایران بود که در پیشخوان مطبوعات خود عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ پدرخوانده‌های جبهه اصلاحات به نیروهای سیاسی و نامزدهای منسوب به این جریان به چشم بازیچه و مهره پیاده نگاه می‌کنند. رئیس‌جمهور نباید بدهکار این طیف و پدرخوانده‌هایش باشد. اینها ائتلاف مدعی اعتدال و اصلاحات‌اند که اقتصاد را دچار عقبگرد بی‌سابقه کردند و تقلا دارند دولت را به بن‌بست بکشانند. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر آغاز کرد: آقای پزشکیان! طناب مدعیان اصلاحات پوسیده است، اعتماد نکنید

چند روز پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، برخی منابع از جدال میان دو حلقه خاتمی و حلقه روحانی ستاد پزشکیان بر سر گرفتن سهم پست‌های دولت خبر دادند. آذری جهرمی در واکنش به مطلب روزنامه هم‌میهن درباره اعضای کمیته انتصاب پزشکیان، ریشه سفارش و نگارش چنین مطالبی را کاسبی پست عنوان کرده است.

روزنامه هم میهن ارگان رسانه‌ای حلقه خاتمی گزارش داده بود: مسعود پزشکیان در زمینه انتخاب وزرای پیشنهادی خود به مجلس تصمیم به تشکیل شورای موقت راهبردی دارد که مقرر است اعضای پنج کمیته را به او معرفی کنند. کمیته‌های سیاست داخلی و خارجی به ریاست محمدجواد ظریف، اقتصادی به ریاست علی طیب‌نیا، اجتماعی به ریاست علی ربیعی، زیربنایی به ریاست علی عبدالعلی‌زاده، فرهنگی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری.

آقای پزشکیان، مواظب مجاهدین شنبه باشید

یکی از فعالان اصلاح‌طلب در این زمینه نوشته است: مفهوم مجاهدین شنبه را دوست عزیزی در انتخابات سال ۱۳۹۲ به من یاد داد. گفت «محمد، عده‌ای هستند که از شنبه بعد از جمعه انتخابات، سر و کله‌شان پیدا می‌شود. دنبال پست و مقام می‌‌گردند.»

آقای پزشکیان، اغلب مجاهدین شنبه، کارشان نابود کردن اعتماد مردم به شما، و زمین زدن دولتی است که تشکیل می‌دهید.

در ادامه وطن امروز نوشت: آمدیم بالای سرتان

حزب‌الله لبنان قسمت دوم کلیپ تصویری تهیه شده توسط پهپاد «هدهد» را منتشر کرد که شامل تصاویری از مواضع حساس صهیونیست‌ها در جولان اشغالی سوریه است. به فاصله چند هفته از اعلام عملیات شناسایی پهپاد هدهد حزب‌الله و تصویربرداری از  مواضع حساس و حیاتی صهیونیست‌ها در حیفا در شمال فلسطین اشغالی، مقاومت اسلامی لبنان دیروز (سه‌شنبه) تصاویری را از مواضع نظامی و امنیتی دشمن صهیونیست در جولان اشغالی سوریه در قسمت شماره 2 هدهد منتشر کرد.

این تصاویر شامل پایگاه‌های اطلاعاتی، ستاد فرماندهی و اردوگاه‌های ارتش صهیونیستی در جولان اشغالی است. رسانه‌های صهیونیستی در واکنش به انتشار قسمت دوم تصاویر مواضع حساس این رژیم که توسط پهپاد هدهد حزب‌الله جمع‌آوری شده است، اعلام کردند: حزب‌الله علاوه بر جنگ در شمال، جنگ روانی علیه اسرائیل را هم مدیریت می‌کند.

شبکه 12 رژیم صهیونیستی در این زمینه گزارش داد: قسمت دوم سریال هدهد شامل تصویربرداری هوایی باکیفیت از مواضع مختلف اسرائیل در شمال است.رسانه‌های لبنانی نیز گزارش دادند بخش دوم از کلیپ تصویری تهیه‌شده توسط پهپاد هدهد حزب‌الله، تحت عنوان «ادامه دارد...» منتشر شد.

خبرنگار رادیو جنوب رژیم اسرائیل هم گزارش داد این ویدئو که 9 دقیقه و 52 ثانیه است، شامل تصاویر دقیقی از مکان‌‌های حساس در شمال (جولان اشغالی) است و این همان چیزی است که سخنگوی ارتش، آن را آژیر اشتباه می‌داند (اشاره به ناتوانی رهگیری این پرنده).

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: دولتمرد

در 50 روز اخیر که ایران روزهای ویژه‌ای را سپری کرد، یک اسم بارها تکرار شد: محمد مخبر. مخبر در دولت سیزدهم فراتر از معاون اول رئیس‌جمهور، فرمانده اقتصادی دولت هم بود. این مسئولیتی بود که از سوی شهید رئیسی به او تفویض شده بود تا جهش‌های اقتصادی و اقدامات انقلابی دولت در حوزه‌های کلان اقتصادی، همچون گاز، پتروشیمی، خنثی‌سازی تحریم‌ها و طرح‌های آبرسانی با جدیت بیشتری دنبال شود.

مخبر که به گواه آمارها و عملکرد دولت سیزدهم در این مسئولیت به‌خوبی عمل کرده بود، پس از حادثه سقوط بالگرد و شهادت شهدای خدمت، مسئولیت سنگین‌تری را بر دوش گرفت. او در غیاب شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، سرپرست قوه مجریه و رئیس دولت بود. اکنون و در شرایط جدید، نقش او جدی‌تر، مسئولیت او مضاعف و کار او بیشتر شده بود.

مدیریت قوی دوران سخت

انتقال قدرت

مخبر حالا نه‌تنها فرمانده اقتصادی دولت، بلکه سرپرست ریاست جمهوری و مدیر کلان کشور در دوره انتقالی بود. این دوره انتقالی، می‌بایست با برگزاری یک انتخابات سراسری ریاست جمهوری و سپس واگذاری مسئولیت و مدیریت قوه مجریه به دولت منتخب ملت طی شود.

اکنون جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین مرحله این فرآیند انتقالی، یعنی برگزاری انتخابات و تعیین منتخب جدید ملت را به‌خوبی سپری کرده است. هرچند اکنون همگان در انتظار طی شدن سایر مراحل، یعنی برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف و انتقال قدرت به دولت جدید هستند، اما کیست که نداند مدیریت کلان همه این مراحل بر عهده یک چهره، یعنی محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری بود.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: ماموریت دشوار پزشکیان برای مسکن

قانون برنامه هفتم پیشرفت در 7 ماده تکالیف گوناگونی را در زمینه توسعه مسکن ازجمله  مسکن حمایتی، مسکن روستایی، بافت فرسوده و تامین منابع مالی و ارتقای بهره وری در این بخش برای دولت مشخص کرده است که شاه‎بیت آن را می توان در جدول شماره 12 این قانون با عنوان «اهداف کمّی سنجه‌های عملکردی توسعه مسکن» خلاصه کرد؛

جدولی که بر اساس آن باید طی 5 سال اجرای برنامه هفتم، 5 میلیون انواع مختلف مسکن ساخته شود و به عبارتی راه دولت سیزدهم در زمینه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در این برنامه نیز تداوم یابد. با این حال از یک سو می توان تکالیف این برنامه را با توجه به تجربه سه سال اخیر در حوزه مسکن دشوار دانست. از سوی دیگر مشاهده می شود که رئیس جمهور منتخب علی رغم تاکید بر اجرای برنامه، آن را نشدنی عنوان کرده است!

الزام به ساخت 5 میلیون واحد مسکونی

به گزارش خراسان، بر اساس اهداف کمی برنامه هفتم در بخش مسکن که در جدول شماره 12 آمده ، وزارت راه و شهرسازی مکلف است گزارش سنجه‌های عملکردی توسعه مسکن را سالانه به مجلس ارسال کند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: رفع سوداگری در انتظار اجرای قوانین

خروج مسکن از حالت سرمایه‌ای و تبدیل‌شدن آن به یک بازار مصرفی از مهم‌ترین مسائل مطرح کنترل بازار مسکن است. به‌بیان‌دیگر فعالان و کارشناسان مسکن معتقدند که اگر درصدد کنترل بازار مسکن می‌باشیم، توأمان با اجرای قوانین کنترل‌گر و افزایش تولید باید خارج کردن مسکن از شکل سرمایه‌داری و تبدیل‌شدن آن  به یک کالای مصرفی را دنبال کنیم. برای تحقق این روند نیز ضرورت دارد که خانه‌های خالی تحت نظر قوانین مصوب مورد نظارت قرارگرفته و رها نشوند.

قانون مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه ازجمله مؤلفه‌های مهم در تحقق کنترل هرچه‌تمام‌تر بازار مسکن است که در میان‌مدت بازار را به بازاری مصرفی تبدیل می‌کند و تقاضا و عرضه را عاری از سوداگری به‌تناسب می‌رساند.

به‌تناسب رسیدن عرضه و تقاضا و همچنین افزایش قدرت خرید امرمهمی‌است که درنهایت باهدف بهبود نیاز اقشار جامعه و به‌ویژه اقشار متوسط و رو به پایین همچون کارگران و روستائیان دنبال می‌شود چراکه امروزه مسکن سهم قابل‌توجهی در هزینه‌های جامعه کارگری و روستایی دارد و مبالغ بسیاری از دستمزد ماهیانه خود را به این بخش اختصاص می‌دهند.

جوان نوشت: آمریکا: دنبال مذاکره با دولت جدید ایران نیستیم

با آنکه اصلاح‌طلبان به گمان خود در مناظره‌ها برگ برنده «مذاکره با امریکا» را به دست نامزد خود داده بودند و نامزد رقیب پیوسته به او می‌گفت مذاکره امری دوطرفه است و مهم نیست که شما بخواهید وقتی طرف مقابل نمی‌خواهد، و اگر هم اجازه مذاکره بدهد و به فرجامی هم برسد اجازه اجرا و منتفع‌شدن ایران را نمی‌دهد، اما بحث مذاکره و رفع تحریم‌ها همچون چالشی در مناظره‌ها ادامه یافت. حالا جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، وابسته به کاخ سفید قاطعانه گفته که امریکا بعد از تغییر رئیس‌جمهور در ایران آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران نیست.

سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا، وابسته به کاخ سفید قاطعانه گفته که امریکا بعد از تغییر رئیس‌جمهور در ایران آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران نیست؛ موضعی که وزارت خارجه امریکا نیز، آن را با لحنی نرم‌تر و البته جملات متفاوت تکرار کرده است: «ما هیچ انتظاری نداریم که این انتخابات منجر به تغییری اساسی در جهت‌گیری سیاست‌های ایران شود.»

به گزارش «جوان»، تنها چند ساعت وقت برد تا رهبران در کشور‌های شرقی از جمله همسایگان ایران، از انتخابات ایران استقبال کرده و پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست‌جمهوری روز جمعه ۱۵ تیرماه را تبریک بگویند. روز دوشنبه و سه‌شنبه، رهبران شرقی، پا از این فراتر گذاشته و تلفنی با پزشکیان صحبت کردند.

ظاهراً ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اولین نفری بود که در تماس تلفنی، انتخاب او را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در دوران ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهور منتخب و با اجرای توافقات صورت‌گرفته میان دو کشور در دولت شهید رئیسی تداوم یابد.

متعاقب این تماس تلفنی، نخست‌وزیر عراق، رئیس‌جمهور ترکیه و رئیس‌جمهور پاکستان نیز با پزشکیان تماس گرفتند و پیروزی او را تبریک گفتند. آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان گفته «اطمینان داریم روابط میان دو کشور در دوره جدید بیش از این تقویت خواهد شد».

اردوغان در تماس تلفنی گفته که روابط ترکیه و ایران با قدرتی که از گذشته ریشه‌دار خود می‌گیرند، در دوره جدید نیز در همه زمینه‌ها گسترش خواهد یافت و با «عبداللطیف رشید» رئیس‌جمهور عراق نیز، پزشکیان گفته که گستره پیوند‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و دینی بین ایران و عراق «بی‌نیاز از هرگونه توضیحی» است.

جام جم نوشت: خیمه عاشقان حسینی

محمدحسین  کشکولی، دبیر شورای معارف سیما «آزادگان عالم در خیمه حسین‌اند» را به عنوان شعار محوری امسال اعلام کرد. در ادامه ضمن معرفی این آثار با تهیه‌کننده تعدادی از آنها گفت‌وگو کردیم.

شبکه یک

برنامه‌های شبکه یک سیما همزمان با ماه محرم با حال‌وهوای سوگواری امام حسین(ع) تغییراتی دارد. «روضه خانگی» از ۲۴ تیرماه شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۸:۳۰ روی آنتن می‌رود.برنامه «رخ مادر» روایتی شاعرانه از زندگی مادران شهدا به قصه‌هایی ناب و بکر از زندگی‌شان می‌پردازد. این مجموعه شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۲:۴۵ از شبکه یک تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

امیرحسین اکاتی، تهیه‌کننده «رخ مادر» به جام‌جم می‌گوید: در این مجموعه شاهد تصاویر بدیع و جدید و قصه‌های کمتر گفته‌شده از مادران شهدا هستیم که در مناطق مختلف کشور سکونت دارند. سعی ما این بوده که در این مجموعه از همه مادران شهدا در سراسر کشور جهت تولید باکیفیت این مستند بهره ببریم و کمک بگیریم و حتی به نقاطی رفتیم که تاکنون دوربین تلویزیون آنجا نرفته بود؛

همچنین به مناطق سخت و صعب‌العبور رفتیم و سعی کردیم به همه نقاط ایران اسلامی سفر کنیم تا کار به‌صورت ملی و فراگیر با جغرافیای گسترده ایران پهناور باشد.  برنامه «آفتاب شرقی» با بررسی و پرداخت واقعه عاشورا هر روز بعد از اذان ظهر روی آنتن می‌رود. برنامه «جریان» به قرائت سیاسی از واقعه عاشورا خواهد پرداخت.
   
شبکه ۲

ویژه برنامه «حسینیه بهشت» حوالی ساعت ۲۱:۲۰ هر شب از شبکه دو سیما پخش می‌شود. در این برنامه شیخ اسماعیل رمضانی به‌عنوان کارشناس مذهبی همراه با پیرغلامان و شاعران اهل بیت حضور خواهند داشت.مجموعه نمایشی «سفیر» از یکشنبه تا پنجشنبه حوالی ساعت ۱۶:۱۵ روانه آنتن شبکه دو سیما می‌شود. این مجموعه نمایشی روایت سفر قیس بن مسهر صیداوی، سفیر امام حسین(ع) به کوفه ‌است.. ویژه‌برنامه «کوی محبت» با اجرای مهدی اعرابی هر شب ساعت ۲۳:۲۰ به مدت ۱۴ شب روانه آنتن می‌شود.

در ادامه همشهری نوشت: عدلیه علیه دروغگوها

برخی فضاسازی‌های اخیر درباره برخورد بی‌تبعیض دستگاه قضایی با برهم‌زنندگان امنیت روانی جامعه در شرایطی انجام می‌شود که مقام‌‌های ارشد دستگاه قضایی طی ماه‌های اخیر بارها به افرادی که با انتشار مطالب کذب و غیرمستند، به تشویش اذهان عمومی می‌پردازند، هشدار داده‌اند.

وحید اشتری، صبا آذرپیک، یاشار سلطانی، محسن برهانی و... ازجمله افرادی بوده‌اند که طی هفته‌های اخیر در راستای کلان‌راهبرد «تامین امنیت روانی جامعه» با مجازات قانونی مواجه شده‌اند. اگرچه عده‌ای می‌کوشند فعالیت‌های این افراد را در چارچوب «عدالت‌خواهی» تعریف کنند و برخورد قوه قضاییه با آنان را «برخورد سیاسی» جلوه دهند، اما واقعیت این است که بررسی عملکرد این افراد در فضای رسانه‌ای نشان‌دهنده انتشار مطالب غیرمستندی است که بیش از هر چیز، آسیب‌های سنگینی به امنیت روانی جامعه وارد کرده‌است.

در پایان فرهیختگان تیتر اصلی خود را این گونه نوشت: دستیِ ماشین مسکن را نکشید

 این روزها که فصل جابه‌جایی مستاجران بوده، دیدن و شنیدن اعداد و ارقام عجیب‌وغریب از اجاره و رهن مسکن برای بسیاری از مستاجران بسیار ناراحت‌کننده است. مساله این است که گرچه جهش‌های مکرر قیمت‌ها در خرید و فروش مسکن حالا کمتر شده و بازار مسکن نسبتا آرام است، اما در بازار اجاره به دلیل شرایط خاص آن یعنی حرکت با تاخیر اجاره از خرید و فروش، شوک‌های قبلی هنوز فروکش نکرده و رام نشده است.

در این شرایط این سوال پیش می‌آید که رویکرد دولت چهاردهم در بخش مسکن چیست. به دلیل اینکه مسعود پزشکیان هنوز تیم اقتصادی خود و به‌طور ویژه وزیر راه و شهرسازی را معرفی نکرده، با جزئیات بیشتری نمی‌توان از رویکرد دولت چهاردهم در این بخش سخن گفت. با این حال براساس آنچه پزشکیان در مناظره‌ها گفت، دولت چهاردهم معتقد است نمی‌توان سالانه یک میلیون مسکن ساخت و کل توان دولت احتمالا کمک به ساخت سالانه حداکثر 500 هزار واحد مسکونی خواهد بود.

با تجربیات سال‌های اخیر به نظر می‌رسد اگر دولت چهاردهم سه اقدام را در این حوزه پیگیری کند، کارنامه موفقی خواهد داشت. 1- تسهیل شرایط ساخت‌وساز شامل تسهیل دسترسی مردم به زمین و کاهش مدت زمان صدور مجوز ساخت‌وساز 2- مقابله با سفته‌بازی در بازار مسکن از طریق ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و بهره‌گیری از ابزارهای تنظیم‌گیر همچون مالیات سالانه بر املاک.

رشد 12 درصدی ساخت‌وساز

بازار مسکن ایران بین سال‌های 1393 تا 1396 یک رکورد عمیق را تجربه کرد. آمارها نشان می‌دهد رکود بخش ساخت‌وساز در آن سال‌ها به قدری عمیق بوده که تعداد صدور پروانه مناطق شهری کشور به کف سال 1383 برگشته است.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تشکیل ستاد تحلیف رئیس جمهور با حضور قالیباف
نقش کلیدی بانوان در «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی»
تأکید آیت الله سیستانی بر حفظ نظافت در زیارت اربعین ۱۴۰۳
ثبت اعتراض به نتیجه آزمون استخدامی ایثارگران تا پایان امروز
شکست بسکتبال ژاپن مقابل قهرمان جهان
نتایج ثبت نام خودروهای وارداتی اعلام شد
بلیط هواپیما برای کودکان زیر ۱۲ سال
تصاویر مراسم افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ +عکس
هانیه رستمیان از صعود به فینال باز ماند
فردا مترو ساعت ۵:۳۰ صبح کار خود را آغاز می‌کند
قیمت بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
عیادت وزیر ورزش و جوانان از پیشکسوت استقلال
محمد رهبری، دومین حذف شده شمشیربازی ایران در المپیک
آزمون؛ امروز در تست‌های پزشکی شباب الاهلی
صالحی: انتقال دانشجویان آزاد به پردیس پولی دانشگاه دولتی به زانو در آوردن عدالت آموزشی را عملی می‌کند
تمدید مهلت ارسال آثارسوگواره بین المللی سفینه النجاه +فیلم
برنامه مسابقات هفته‌های اول تا سوم لیگ برتر اعلام شد
رویداد ملی مجازی آرمان ما تمدید شد + جزئیات
ایران پرچمدار تحریم اسرائیل در المپیک
قرارداد مهاجم استقلال ۲ سال تمدید شد
جزئیات مصاحبه دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top